Bu yılın Intel Geliştirici Forumu, dans eden örümceklerden uçan bisikletlere, insanların öğrenme, oyun oynama ve dünya deneyimlerini değiştirecek fütüristik projeleri tanıttı.
San Francisco’daki Intel Geliştirici Forumunda (IDF) her alandan mühendisler, bilim insanları ve amatör geliştiricilerle dolu bir odada konuşan Intel CEO’su Brian Krzanich “Geliştirici olmak için ideal bir zaman,” diye konuştu.
Krzanich, pazara çıkan yeni cihazlar, bilgisayar yazılımı ve donanımındaki sürekli gelişimler ile bilgisayarların her zamankinden çok daha yaygın olduğunu söyledi.
“Neredeyse yaptığımız her şeyde bilgisayarların parmağı var.”
Bilgisayar deneyiminin daha kişiselleşmesiyle birlikte inovasyonu destekleyen üç varsayımın ortaya çıktığını söyledi:
Bunlar; bilgisayarların giderek daha iyi görmesini, duymasını ve dokunmasını sağlayan Duyusallaştırma; Nesnelerin İnternetinin yükselişiyle günlük hayatımızda kullandığımız cihazların akıllı ve yanıt verebilir olduğuAkıllı ve Bağlantılı; giyilebilir ürünlerden diğer yanıt veren teknolojilere her şeyin kişiselleştiği Sizin Uzantınız kavramlarıdır.
Krzanich, canlı demolar ve özel misafirlerle dolu açılış konuşmasında ne kadar çok yeni ve yükselen teknolojinin gücünü Intel’den aldığını, şu anda alıyor olduğunu ve alacağını gösterdi.
Geliştiricilerin “eskilerin yerini hızla alacak yeni ürünleri pazara sunmak için çok büyük fırsatları” olduğunu belirtti. Bu fırsatlardan biri için Krzanich, amatör geliştiriciler için yeni, çok platformlu bir yarışma programı olan America’s Greatest Makers yarışmasını sunacağını duyuran şov üstadı Mark Burnett’i sahneye çıkardı.
IDF’in en ilginç anlarını paylaşalım.
Proje: BMX Bisiklet İzleme
Neden Havalı: BMX sürücüleri, bisikletleri ve sürüş durumları hakkında gerçek zamanlı parametrik bilgilere erişebiliyor.
BMX bisikletler, IDF’te havada uçuşuyor, teknolojinin dijital dünya ile fiziksel dünya arasında nasıl köprü kurabileceğini gösteriyordu. Düşük güç tüketen ve bir düğmeye sığabilen donanım modülü Intel Curie, bisikletçiye ve bisiklete ilişkin parametrik bilgileri izlemek için sensörlerden faydalanıyor. Modül, bu bilgileri gerçek zamanlı olarak görüntülüyor. Aynı teknoloji, birçok aksiyon sporuna da uygulanabilir.
Proje: Big Mama Dancing Spiderbot
Neden Havalı: Hareketlerle kontrol edilen bu robot, 9000 3D yazıcı ile basılan parçadan oluşuyor ve arkasındaki mini örümcek robotlar ordusuyla Bruno Mars ve Mark Ronson’ın “Uptown Funk” şarkısında dans ediyor—havalı olmaması mümkün değil!
Bu nedir: Big Mama, Intel Core i7 işlemci beynine sahip ve yönünü bulmak için RealSense teknolojisini kullanan bir robot. Big Mama, bacaklarını hareket ettirip sahnede dolaşabiliyor. Mini örümcek robotların geçen yılki IDF’te tanıtılmasından sonra, Jimmy Fallon esprili bir dille bu teknolojinin dünyanın sonunu getireceği söylemişti. Intel CEO’su Bryan Krzanich aynı fikirde değil:
“Robot örümceklerin dünyanın sonunun gelmesinden sorumlu olacağını düşünmüyorum, ama yeni bir dans modası başlatabilirler,” diyor.
Proje: MemoMi
Neden havalı: Bu dijital deneme kabini aynası, alışveriş deneyimini yepyeni bir düzeye taşıyor.
Nedir: Gücünü Intel Core i7 işlemciden alan ve Iris yazılımını kullanan Memory Mirror, müşterilerin kendilerini 360 derece görmelerini, farklı giysileri sanal olarak üzerlerinde denemelerini ve resimleri arkadaşlarıyla paylaşmalarını sağlıyor. “Bu boş bir reklam malzemesi değil,” diyor Krzanich ve MemoMi’nin alışverişte devrim niteliğinde bir deneyim sunacağını ekliyor. Aynalar, şimdiden üç Neiman Marcus mağazasında kullanılıyor ve sonbahardan itibaren toplam 16 mağazada yer alması bekleniyor.
Proje: Relay the Robot
Neden havalı: Otonom, çevresine yanıt veriyor ve gerçekten sevimli.
Nedir: Duvarlara, kapılara ya da insanlara çarpmadan yönünü bulmak için Intel RealSense teknolojisinden faydalanan 90 cm boyunda bir robottur. Relay, IDF sahnesinde Krzanich’e diyet kola verdi ve hiçbir şeye çarpmadan sahneden zik zak çizdi.
Relay’i hayata geçiren şirket Savioke‚nin Baş Tasarımcısı Adrian Canoso, Relay’in tasarım parçalarının bilinçli olarak bu şekilde planlandığını söyledi. Örneğin, yüksekliği tekerlekli sandalyede oturan birine yardımcı olması için rahatlıkla erişebilecek düzeyde. Alt kısmı kapılardan kolaylıkla geçebiliyor ve arka kapağındaki bölme sayesinde çeşitli nesneleri getirebiliyor.
Relay, şu anda Starwood ve InterContinental Group otellerinde robot yardımcı olarak kullanılıyor.
Proje: RealSense Oyunları
Neden Havalı: Sanal dünyalar, oyuncuları aksiyonun merkezine götürüyor.
Nedir: Oyun geliştiriciler, Intel’in RealSense kamera teknolojisinin yardımıyla, sanal gerçeklik ve zenginleştirilmiş gerçeklik yaratabiliyorlar. Design Mill‚in Tanked! oyununda, oyuncular rakiplerin saldırılarından korunmak için kum tepeleri kurabiliyorlar. Oyuncular, kumla dolu bir masanın (langırt masası büyüklüğünde) iki tarafında oturuyor. Oyun sırasında oyuncular kumu ittirmek için ellerini kullanıyorlar ve böylece yerin topografisini değiştiriyorlar. Bu “zenginleştirilmiş kum kutusunun” yeni bir etkileşim şekli olduğunu söylüyor, yaratıcısı Alex Schuster. “Gerçek dünya nesnelerini kullanarak dijital oyunlar yaratıyoruz.”
VR Monkey’in bir oyunu olan Archer Arcade’de oyuncular, dijital olarak oluşturulan hedeflerin üzerindeki sanal hedef merkezlerini sanal oklarla vuruyor. İnsanlar oyun dünyasına tarandığında, “onları vuran” oklar sanal avatarlarına yapışıyor.
Proje: Açık kaynak robotlar
Neden Havalı: Bu basit robotlar, herkesin dünya ile etkileşim kurabilen bağlantılı robotlar yapabileceğini kanıtlıyor.
Nedir: Hybrid Group, Intel Edison teknolojisi ve Cylon.js programlanabilir açık kaynak kodunu kullanarak IR hava toplarıyla donatılan programlanabilir robotlar geliştirdi. Üç Bluetooth sürücüye bağlı üç kumanda kolu, robotun motorlarını çalıştırıyor, ışıkları ve ses efektlerini kontrol ediyor ve IR hava toplarını ateşliyor.
Proje: RealSense Gerçek Dünya Uygulamaları
Neden Havalı: RealSense teknolojisi, uykusu gelen sürücülerin direksiyon başında uyuklamasını önlüyor.
Nedir: Drowsy Driver yazılımı, kişinin yüzünü tarayarak uyuyup uyumadığını tespit edebilir. Bu teknoloji, sürücünün gözleri kapanırsa ya da esnemeye başlarsa, sesli bir komutla uyarı veriyor.
Cappasity 3D Body Scanning, birkaç RealSense kamerası ve üzerinde ayakta durabilecek bir döner platform kullanarak, kişinin tüm vücudunu tarayabiliyor. Uygulama ve teknoloji, çeşitli bakış noktalarından birbirine bağlanıyor ve 3D bir model oluşturuyor.
Proje: Project Tango
Neden Havalı: Kullanıcılar, telefonlarından 3D haritalama ve tarama özelliklerine erişebiliyor.
Nedir: Google ve Intel, Intel’in RealSense 3D teknolojisini ve Google’ın 3D haritalama teknolojisini Android akıllı telefonda sunmak için işbirliği yapıyor. Project Tango’nun yazılım kiti, iki teknolojiyi entegre ediyor. Intel’den Craig Raymond, sahnede telefonun bir dakikadan kısa sürede bütün bir odayı nasıl 3D haritaladığını gösterdi. “Bunun sınırsız bir potansiyele sahip olduğunu düşünüyorum,” diyor Krzanich.
Birçok teknoloji uzmanı da aynı fikirde. “Henüz derinlik algılama teknolojisinin ilk aşamalarındayız; ancak bu teknoloji, iç mekan haritalama, ortamları tarama veya sanal alanlar oluşturma gibi şeyleri yapmamıza olanak tanıyacak potansiyele sahip,” diyor Engadget.
Proje: SmartSound Teknolojisi
Neden Havalı: Yalnızca sizin cihazınızla değil, aynı zamanda cihazınızın sizinle iletişim kurmasına olanak tanıyor.
Nedir: Krzanich’ın varsayımına göre, cihazlar daha duyusal hale gelecek. Intel’in SmartSound teknolojisi, bir cihazın önceden dokunmak gerekmezsizin kullanıcının sesine nasıl yanıt verebildiğini gösterdi. Krzanich, örneğin Intel’in Wake-on-Voice teknolojisinin Window 10 bilgisayarı uyku modundan çıkaracağını ve sizi dinlemesini sağlayacağını açıkladı. Raymond, “Hey Cortana, Fray’deki tüm müziklerimi oynat”, dedi. Bilgisayar, komutu yerine getirdi.
“Böylece bilgisayarınızla gerçek bir sohbete başlayabileceksiniz,” diyor Krzanich. Wake-on-Voice, Atom’dan Core’a tüm Intel işlemcilerde olacak.
#IDF15 geride kalırken, verdiği mesaj net: Geliştiriciler ve amatörler için heyecanlı zamanlar yaşıyoruz. Gelecek bizi bekliyor.
http://intel.com.tr Deb Miller Landau 03.09.2015